بهبود استرس با رژیم غذایی

استرس فاکتور مهمی در تحلیل روحیه و توانمندی و نهایتاً سلامت انسان است. آنچه در زمان استرس اتفاق می‌افتد: افزایش تراز کورتیزول و آدرنالین در خون و کاهش میزان سروتونین در سرم می‌باشد.

به دلیل اهمیت نقش استرس در بروز بیماریهایی همچون سرماخوردگی، افزایش فشار خون و بیماریهای قلبی، اخیراً توجه بیشتری به فاکتور تغذیه و نقش آن در تغییرات میزان سرمی هورمون‌های وابسته به آن می‌شود. در رژیم غذایی روزمره مصرف تمام انواع کربوهیدرات‌ها (نان، پاستا سرآلْهای مصرفی همراه شیر برای صبحانه) منجر به تولید مقادیر بیشتر سروتونین مغزی می‌شوند که در این میان کربوهیدرات‌های مرکب با زمان هضمی طولانی‌تر ارجحیت دارند.
مصرف پرتغال به دلیل مقادیر بالای ویتامین ث، میزان هورمون‌های استرس را پایین آورده سیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌کند.
در یک بررسی، مصرف 3000 میلی‌گرم ویتامین ث قبل از وقوع یک استرس منجر به بازگشت سریعتر میزان کورتیزول و نیز فشار خون فرد به حد نرمال می‌‌شود.
اسفناج به دلیل غنی بودن از لحاظ منیزیم ممکن است تراز کوزتیزول را تنظیم نماید.
ماهیهای پرچرب (سالمون، تونا) به سبب دارا بودن ذخایر اسیدهای چرب وامگا 3 با کاهش میزان هورمون‌های استرس فرد را در برابر بیماریهای قلبی محافظت می‌کند (3 اونس ماهی چرب 2 نوبت در هفته توصیه می‌شود).
در بررسی انجام شده بین مصرف کنندکان 4 فنجان چای سیاه روزانه (به مدت 6 هفته) و گروه شاهد، میزان سرمی کورتیزول در گروه اول پایین‌تر گزارش شده و این به آن معنی است که چای سیاه به بازگشت سریعتر به حالت نرمال به دنبال وقوع استرس کمک می‌کند.
مصرف یک مشت پسته‌ی خام در روز منجر به پایین آمدن میزان فشار خون و مانع از بالا رفتن ناگهانی آن تحت تأثیر آدرنالین در زمان استرس می‌شود.
آووکادو منبع سرشار پتاسیم که از این طریق باعث کاهش فشار خون می‌شود.  
بادام سرشار از ویتامین‌های B&E می‌باشد.
توصیه می‌شود در زمان استرس از سبزی‌های خام و ترد مانند کرفس و هویج استفاده شود تا فشار وارده به فک تعدیل و از بروز سردردهای تنشی پیشگیری به‌عمل آید.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد