پره بیوتیکها و پروبیوتیکها

اگرچه غذاهای حاوی برخی باکتریها بطور متداول مدتهاست مورد استفاده قرار میگیرندِ،اما مصرف این غذاها از نظر علمی به تازگی مورد تأیید قرار گرفته است.ماست،بهترین مثال از غذاهای تخمییر شده است که باکتری های مفیدی را برای روده فراهم میکند.پروبیوتیکها در پیشگیری و کنترل اسهال نقش دارند،باعث کاهش اثرات عدم تحمل لاکتوز،کاهش یبوست،کاهش کلسترول،حتی کاهش سرطان روده و تحریک سیستم ایمنی بدن میشوند.در روده انسان میلیونها باکتری مختلف وجود دارد که بسیاری از آنها برای سلامتی بدن ضروری اند.به هضم غذا کمک کرده،سیستم ایمنی را تحریک و از رشد باکتریهایی که باعث تولید سموم میکروبی و بیماری میشوند جلوگیری میکنند،با وجود این،چون برخی باکتریها برای ما مفید نیستند،توازن بین باکتریهای مفید و مضر در سلامت عمومی ما نقش عمده ای دارد.در شرایط سلامت در روده ها، توازن خوبی از باکتریها وجود دارد. عوامل زیادی همچون سن بالا،رژیم غذایی فقیر،تنشهای روحی و جسمی و آنتی بیوتیکها میتوانند توازن موجود بین باکتریهای روده ای را بر هم بزنند.شایدباکتریهای پروبیوتیک بتوانند در این موقعیت کمک کننده باشند.

پروبیوتیکها: 

پروبیوتیکها غذاهای حاوی محیطهای کشت زنده باکتریایی هستند که به عملکرد طبیعی روده کمک کرده و اغلب مانع رشد باکتریهای مضر میشوند.  

پره بیوتیکها: 

پره بیوتیکها اجزای غذایی هستند که با تحریک انتخابی برخی رده های باکتریهای موجود در روده،سبب افزایش رشد یا فعالیت آن رده سلولی میشوند.به عبارت دیگر،پره بیوتیکها مواد غذایی هستند که باکتریها برای تغذیه از آنها استفاده میکنند.پره بیوتیکها شامل فروکتو الیگوساکاریدها هستند که به صورت طبیعی در بسیاری از گیاهان همچون تره،پیاز،سیر،کاسنی،کنگر یافت میشوند. 

 

اثر پروبیوتیکها با مصرف همزمان پره بیوتیکها به عنوان مکمل برای رشد باکتریها،افزایش میابد. 

احنمالا باکتریهای مفید در روده باعث وقایع زیر میشوند: 

*با مواد سرطان زا پیوند میابند و آنها را از بین میبرند. 

*سبب مهار باکتری های مضری میشوند که با فعالیت آنزیمی،مواد پیش سرطانی را به مواد سرطانی تبدیل میکنند. 

*فعال کردن سیستم ایمنی 

*اسیدی کردن محیط روده 

*تغییر تحرک روده ای و زمان عبور مواد از روده 

با توجه به اثرات باکتریهای مفید روده،مصرف پروبیوتیکها میتوانند بسیا مفید باشند که از جمله مزایای بالقوه مصرف پروبیوتیکها میتوان از موارد زیر نام برد: 

*افزایش کارکرد سیستم ایمنی 

*کاهش واکنشهای آلرژیک و حساسیتی 

*درمان و پیشگیری از عفونتهای تنفسی بخصوص در اطفال 

*کاهش تغییرات اجابت مزاج 

*کاهش باکتریهای آسیب زا 

*کاهش فعالیت آنزیمهای باکتریهای مدفوعی 

*کاهش بروز سرطانهای کیسه صفرا 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد